Πέμπτη 15 Νοεμβρίου 2007

Mobbing, όπως λέμε Αρτέμης Μάτσας

Η Ε. είναι φίλη μου εδώ και αρκετά χρόνια. Εκπληκτικό παιδί. Και στη δουλειά της; Αστέρι. Οχι μόνο αστέρι. Υπεύθυνη. Εργατική. Δημιουργική. Με άριστες σχέσεις με όλους στο γραφείο. Με μια λέξη: Κελεπούρι. Συναντηθήκαμε πριν από δύο μέρες. Και η ιστορία που μου είπε αποτέλεσε την έμπνευση για αυτό εδώ το post.

"Mobbing ... το νέο όνομα της ρουφιανιάς έχει προσδώσει στους ρουφιάνους του εργασιακού χώρου ένα άλλο κύρος... έναν άλλο αέρα.
Και για όσους δεν έχουν ασχοληθεί με το νέο αυτό άθλημα ή δεν έχουν ακούσει τίποτα σχετικό, νά πω αυτό. Mobbing είναι ό νέος τρόπος για να ονομάσουμε την εργασιακή υπονόμευση ( ο σικ όρος της ρουφιανιάς ) ή την εργασιακή παρενόχληση αν θέλετε και που έχει εξαπλωθεί σαν επιδημία τον τελευταίο καιρό σε Ευρώπη και Αμερική. Με αφορμή ένα περιστατικό που συνέβη στο δικό μου εργασιακό χώρο και απο κάτι συζητήσεις που έκανα με συναδέλφους ανακάλυψα τον 'όμορφο κόσμο' ( όχι το πρωί ) αλλά του Mobbing. Την καινούργια απειλή που κρέμεται σαν δαμόκλειος σπάθη πάνω απο τα κεφάλια εργαζομένων. Δεν ξέρω πόσο διαδεδομένο είναι αυτό το νέο σπόρ στα μέρη μας αλλά θα θελα να το μάθω. Αν έχετε ζήσει ή έχετε ακούσει περιστατικά που κάποιοι αντι να κάνουν τη δουλεία τους... κάνουν Mobbing θα ήμουν πρόθυμος να τα ακούσω.
Στο κάτω - κάτω η ενημέρωση για τέτοια θέματα αποτελεί κάτι σαν κοινωνικό χρέος..."

(κείμενο που ανακάλυψα σε forum στο διαδίκτυο).

Και μια ωραία ημέρα έγινε στην Ε. μια επαγγελματική πρόταση. Από το μεγάλο αφεντικό. Της πρότεινε -παράλληλα με τη δουλειά που έκανε ως τότε- να αναλάβει κάτι διαφορετικό. Πιο δημιουργικό. Που ομολογουμένως την ανέβαζε ένα σκαλί. Ισως και δυό.
Φυσικά δεν αρνήθηκε. Προσπαθούσε να τα προλάβει όλα, έπαιρνε δουλειά στο σπίτι και σκιζόταν στη δουλειά, όμως αυτό το καινούργιο "φρούτο" τη γέμιζε και δεν ήθελε να το αφήσει για κανένα λόγο. Ωαπου ήρθε ο λόγος. Ξαφνικά, ενώ είχε καταφέρει να ισοροπήσει τις δύο εργασίες που της είχαν ανατεθεί, δεν έκλεβε χρόνο από τη μια για την άλλη, τις έκανε και τις δύο εξίσου καλά και σωστά, έσκασε η βόμβα. Το μεγάλο αφεντικό της είπε μεταξύ σοβαρού και αστείου ότι δεν θέλει να επηρεάσει η μια δραστηριότητά της την άλλη. Εκείνη του εξήγησε και του ξεκαθάρισε ότι ουδέποτε έκανε ή θα κάνει κάτι τέτοιο. Μετά τη βόμβα ήρθαν και οι ψύλλοι στ' αυτιά. Πώς, ενώ όλα δούλευαν ρολόι, φύτρωσε στο μυαλό του αφεντικού μια τέτοια ανυπόστατη ιδέα;
Και επειδή οι ψύλλοι την έτρωγαν είπε να τους εξαφανίσει.
Ενας/μια αγαπημένος/η συνάδελφος, ανώτερος/η από εκείνη, έσπειρε έναν σπόρο-Πινόκιο και εκείνος φύτρωσε. Με τη βοήθεια ενός hacker ξετρύπωσε ένα e-mail με τα λόγια του/της δράστη που επιβεβαίωναν τη θεωρία του σπόρου με τη μεγάλη μύτη.
Νευρίασε τόσο που ζήτησε από το αφεντικό -χωρίς να αποκαλύψει το λόγο- να απαλλαγεί από την καινούργια εργασία που της είχε ανατεθεί. Ετσι απλά. Χωρίς ούτε μια μάχη. Το αίτημά της έγινε δεκτό.
Και ο/η αγαπημένος/η συνάδελφος ευτυχισμένος. Προφανώς ευτυχισμένος που σταμάτησε την ανοδική πορεία κάποιου συναδέλφου του/της που πραγμαικά άξιζε. Ισως επειδή εκείνος/η έμενε και μένει στάσιμος/η εδώ και χρόνια. Ισως για ένα τσουβάλι λόγους. Η βρωμιά παραμένει βρωμιά. Στην ψυχή. Εκεί που τα απορρυπαντικά δεν πιάνουν.

Θύμωσα πολύ με αυτή την ιστορία. Μου γυρίζει το μάτι ανάποδα με την αδικία.
Εψαξα στο διαδίκτυο και άλλες "ερμηνείες" του φαινομένου. Η φίλη μου δεν ήταν μόνη.
Ο όρος που έχει εφευρεθεί για αυτό το φαινόμενο λέγεται στα αγγλικά "Mobbing".

Mobbing= Διατάραξη της εργασιακής ειρήνης. Ο ψυχολογικός πόλεμος που υφίστανται χιλιάδες εργαζόμενων στο χώρο που απασχολούνται είναι μια πραγματικότητα που πάει να εξελιχτεί σε μάστιγα, αφού μέχρι και ειδικές νομοθετικές ρυθμίσεις επεξεργάζονται τα κράτη μέλη της Ευρωπαικής ένωσης για το Mobbing.
Τα τρία στάδια του Mobbing
1. O θύτης πλησιάζει το μελλοντικό θύμα με σκοπό να αποκτήσει την εύνοιά του...
2. Ο θύτης πιέζει το θύμα συνεχώς και το αναγκάζει να του επιτίθεται εκείνο ώστε να παρουσιάζεται αυτός σαν θύμα στους συναδέλφους...
3. Η τελική επίθεση με την εκδήλωση κάθε θεμιτού και αθέμιτου μέσου ώστε να εξοβελιστεί το θύμα απο τηνεπιχείρηση και να πάρει τη θέση του ο θύτης. ..

Πάλι αποσπάσματα από forum:
Θύμα Νο1: "Παναγίτσα μου, λες και περιγράφεις την Κωνσταντίνα!!! Ήξερα ότι είναι... δαιμόνισσα, αλλά δεν φανταζόμουν ότι υπάρχουν τόσες άλλες σαν αυτή που το θέμα έχει τυποποιηθεί σε τρία χαρακτηριστικά!
Έτσι! Στην αρχή 'δεν πάμε για καμια μπύρα μετά την δουλειά μια και μας πήρε το απόγευμα με την συνεργασία που μας φόρτωσαν;'. Και να σου εξομολογηθώ και τον πόνο μου με την σχέση μου το υφάκι και εγώ το τούβλο να συμμετέχω στον προβληματισμό και να συμπασχω. Σε δεύτερη φάση πίεση πίεση πίεση και προκλήσεις σε συσκέψεις και υποτιμητικό ύφος και μισόλογα από τους άλλους για λάσπες πίσω από την πλάτη μου και στο τέλος το ποτήρι ξεχείλισε με το τηλέφωνο 'άμα είσαι τόσο κολλημένη στις διαδικασίες που δεν μου κάνεις το χατήρι θα κανονίσω και εγώ την πορεία μου απέναντί σου'. Και αγρίεψα. Και τώρα η καημένη κλαίει και στενοχωριέται που είμαι τόσο κακιά απέναντί της, γιατί γαμότο να την βλέπω ανταγωνιστικά και να είμαι εναντίον της. Και βέβαια, το πρόβλημα δεν είναι αυτά που λέει. Το πρόβλημα είναι ότι γίνεται πιστευτή. Και όλοι σε τέτοιες περιπτώσεις σε κοιτούν καχύποπτα".

Θύμα Νο2: "Έχω πάθει σοκ, νόμιζα ότι ο όρος μόμπινγκ αφορούσε προϊσταμένους, ήταν κάτι αφηρημένο που δεν με αφορούσε. Τώρα καταλαβαίνω ότι υπάρχει κόσμος που το χει κάνει τέχνη! Δηλαδή τώρα υπάρχει νομοθετικό πλαίσιο για όσους ρίχνουν λάσπη και σου μαυρίζουν την ζωή και καταφέρνουν να βγαίνουν λάδι";

Κάτι υπάρχει. Ομως κατά πόσο φτάνει κανείς στα άκρα;
Και κατά πόσο ισχύει το σλόγκαν διαφήμισης γνωστού αναψυκτικού "It all comes back to you?"

24 σχόλια:

guerrero7,62 είπε...

Dear δεν εχεις σχεση με στρατο προφανεστατα...εκει να δεις ρουφιανια...το εθνικο σπορ των ενστολων...

the navigator είπε...

Και που να δεις στο Δημόσιο τι γίνεται...

Ανώνυμος είπε...

στα σχολεια bulling...στη δουλεια mobbing...αντε να δουμε τι αλλο θα δουν τα ματακια μας!!!
το νου σου να εχεις...

καληνυχτα!!!

Μύθος είπε...

Θα πάρω το, θα πάρω τοοοο ντουουφέέκιι μου!

Μιλ1 είπε...

guerrero7,62. Προφανέστατα δεν έχω. Εκτός αν μετράνε τα επισκεπτήρια με το τάπερ με τα κεφτεδάκια και μερικές ώρες που έχω παρακολουθήσει το "Λούφα και Παραλαγή"!

Navigator,
Σε κάθε δουλειά υπάρχει ο ρουφιάνος. Ομως όταν δεν ρουφιανεύει απλά, αλλά κατασκευάζει ρουφιανιές για να εμποδίσει την πορεία κάποιων συναδέλφων του τότε θέλει πολλές κλωτσιές!

Una μανούλα,
Εχω τα μάτια μου 104!

Μιλ1 είπε...

Μύθε ΜΟΥ! Αρματώσου!
Ξεκίνησε και η κυνηγετική περίοδος!
Γιατί σαφέστατα πρόκειται περί χοίρου ή κάργιας!!!
:-)

ΒΑΣΙΛΗΣ ΑΔΑΜΟΠΟΥΛΟΣ είπε...

Κορυφαίο post! Το καλύτερο από όσα έχω διαβάσει τελευταία. Αγαπητή φιλενάδα ειδικά στους χώρους που εργαζόμαστε εμείς θα μπορούσαν να θεσμοθετηθούν και επίσημοι αγώνες τέτοιου είδους με την απονομή μεταλλίων και όλα τα σχετικά. Να είσαι καλά!

Μιλ1 είπε...

Βασίλη!
Σνιφ... Δηλαδή τα προηγούμενα δεν σου άρεσαν; :-(

Καλώς μας ήρθες και πάλι! Ο συγκεκριμένος/η θα έπρεπε να είχε γεμίσει έναν τοίχο μετάλια! Δεν ξέρει όμως πως αργά ή γρήγορα θα πέσουν και θα τον/την πλακώσουν!!!

Φιλιά! Μην χάνεσαι!

ΟΥΤΕ ΕΝΑ ΒΗΜΑ ΠΙΣΩ είπε...

Όταν λέω εγώ οτι ζούμε σε ζούγκλα μου λένε οτι τα ισοπεδώνω...Τώρα θα τους δίνω να διαβάζουν το κείμενο σου.

Μιλ1 είπε...

Νίκο έτσι μπράβο! Να μας διαφημίζεις! χαχα

Ανώνυμος είπε...

Μου διέφευγε ως τώρα ο αγγλικός όρος για τη ρουφιανιά. Για δες! Πάντως, τα λες μια χαρά, κοπελιά, και σε συγχαίρω "τα μάλλα", που έλεγε και ο Ρώμας στο "Κων/νου και Ελένης" (ας όψονται οι επαναλήψεις, που τα έχουμε εμπεδώσει)! Βρήκα το θέμα σου πολύ επίκαιρο, το έχω δει να συμβαίνει σε άλλους και, πριν κάποια χρόνια, και σε μένα την ίδια. Mε προβλημάτισε και συνεχίζει να με απασχολεί το ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΤΕΤΟΙΑ ΑΤΟΜΑ ΠΟΥ ΠΕΦΤΟΥΝ ΤΟΣΟ ΧΑΜΗΛΑ.
Για την απάντηση δεν είμαι σίγουρη, με παρηγορεί όμως που ξέρω πως αυτά τα άτομα δεν μπορούν να χαρούν 100% τις... "επιτυχίες τους", αφού δεν θα απαλλαγούν ΠΟΤΕ από το φόβο μήπως κάποια στιγμή ξεσκεπαστούν οι βρωμιές τους.

Filika,
_______Lie

Μιλ1 είπε...

Lie! καλώς μας ήρ8ες!
Σίγουρα υπάρχει ένας στρατός άνθρωποι που έχουν παρόμοιες εμπειρίες. Ομως έχεις δίκιο. Κιγ εγώ πιστεύω πως "δεν θα απαλλαγούν ΠΟΤΕ από το φόβο μήπως κάποια στιγμή ξεσκεπαστούν οι βρωμιές τους."

Να μας ξανάρθεις!

ΦΥΡΔΗΝ-ΜΙΓΔΗΝ είπε...

Καλεεεεέ...τώρα το μάθατε;
Παλαιόθεν...ειδικότης του ΄Ελληνος
Μόνο που το γνωρίζαμε σαν ρουφιανιά...πισώπλατο κάρφωμα...
Ε, τώρα απέκτησε και πιο σικάτη ονομασία..

Φιλί και Γλαρένιες αγλκαλιές

Roadartist είπε...

"ψυχολογικός πόλεμος" στο χώρο εργασίας?? Τι λες ..που το άκουσες αυτό..απίστευτο.... :)))) Μόνο τέτοια τελικά παντού..

Μιλ1 είπε...

roadartist,
Είδες ανακάλυψη που έκανα; Σπάνιο είδος για μουσείο!

Καλώς ήρθες στο blog!!!

guerrero7,62 είπε...

Μιλενα,μιλα μη φοβασαι,οι Γερμανοι ειναι φιλοι μας....:ΡΡΡ

Aggelos Spyrou είπε...

Mobbing? Tell me about it!

Να μου πάρεις συνέντευξη, σε πολεθνική δουλεύω, στην καρδιά των γεγονότων!!!

Καλησπέρα!

spy είπε...

ΜΙΛΕΝΑ,ΤΟΝ ΡΟΥΦΙΑΝΟ ΠΟΛΛΟΙ ΤΟΝ ΕΜΙΣΗΣΑΝ, ΤΗΝ ΡΟΥΦΙΑΝΙΑ...
ΤΟ ΝΟΥ ΣΟΥ!!!
ΜΥΘΕ,ΕΧΩ ΚΑΤΙ ΚΑΛΑΣΝΙΚΟΦ ΑΠΟ ΤΑ ΖΩΝΙΑΝΑ!!
ΝΑ ΣΤΑ ΣΤΕΙΛΩ?
ΦΙΛΙΑ!!!
ΥΓ>ΕΧΩ ΓΡΑΨΕΙ ΚΑΤΙ ΣΤΟ ΜΠΛΟΓΚ ΜΟΥ, ΚΑΝΤΕ ΜΙΑ ΒΟΛΤΑ ΜΟΛΙΣ ΕΥΚΕΡΥΣΕΤΕ!

spy είπε...

ΣΤΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΜΕ ΤΑ ΓΑΤΑΚΙΑ ΤΙ ΥΠΟΝΟΕΙΣ? Ε?

Μιλ1 είπε...

Γλαρένια μου, δεν το ανακαλύψαμε τώρα, αλλά μπορείς να μην εξοργίζεσαι με αυτά που ακούς???

Αγγελε, κάτι είχα καταλάβει από μερικά post σου... Λες να σε συνεντευξιάσω? Φάση θα έχει!!!

Spy! Γιόμισε ο τόπος. Στείλε κανένα να υπάρχει. Μπορεί να τύχει και σε μας!!!
Κοίτα καλύτερα τη φωτό με τα γατάκια. Συγκεντρώσου στο πρώτο (από αριστερά)... γατάκι και θα καταλάβεις!!! χιχι

spy είπε...

Α!! ΕΝΟΟΥΣΕΣ ΤΟ ΣΚΥΛΑΚΙ!! Κ ΓΩ ΠΟΥ ΝΟΜΙΖΑ ΟΤΙ ΕΝΟΟΥΣΕΣ ΚΑΤΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ!!

ΒΑΣΙΛΗΣ ΑΔΑΜΟΠΟΥΛΟΣ είπε...

Σε εμένα είπες να μη χάνομαι και χάθηκες εσύ! Χρόνια σου Πολλά και καλά!!! Φιλιά!

Νίνα είπε...

Χρονια Πολλα!!!!!!

μπορω να κρινω εστω κι απο δω οτι εισαι καταπληκτικος ανθρωπος και everything that'll come back to you ειμαι σιγουρη οτι θα ειναι ευλογημενα και χαρουμενα!!!

Οσο για το Mobbing...το εχω ζησει και το ζω..αλλα αφου εγω κανω τιμια και σωστα τη δουλεια μου δεν με ενδιαφερει η αποψη κανενος..τα εχω καλα με τον εαυτο μου..!

Μιλ1 είπε...

Βασίλη μου έχεις απόλυτο δίκιο. Και το σχόλιό σου με έστρωσε πάλι στη blogoδουλειά!
Σ' ευχαριστώ πολύ-πολύ για τις ευχές σου και τις γραπτές και τις ραδιοφωνικές!!! Να είσαι πάντα καλά!

Νινα μου!!!!
Είσαι γλυκιά σαν γλυφιτζούρι!
Σ' ευχαριστώ πάρα πολύ για τις ευχές σου! Ευχομαι να είμαι εγώ καλά και εσύ καλύτερα!!!